فرق فیلم تلویزیونی و سینمایی 2024-12-26
تفاوت فیلم و سریال چیست
فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون را با خود همراه سازد. در این رساله تلاش شده تا این تمایزات با تأکید بر تفاوتهای کارگردانی که اصلی ترین جزء متمایزکنند?
این سریال از طریق پلتفرم نماوا منتشر و اولین قسمت آن فروردین ۱۴۰۱ پخش شد. سریال مانکن داستانی درام اجتماعی است که با محوریت عشق، نابرابریهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی روایت میشود. داستان از رابطه عاشقانه کاوه (امیرحسین آرمان) و همتا (نازنین بیاتی) آغاز میشود. اما این عشق ساده و خالص، به خاطر فشارهای اقتصادی و اتفاقات تلخی که در زندگی هر دو جریان دارد با چالشهای بزرگی روبهرو میشود. نقش مریلا زارعی بهعنوان خبرنگار (بیتا مساعد) و همسر یکی از پلیسهای کلانتری (حبیب مهاباد) در کشف حقایق داستان، توانست با بازی روان وتأثیرگذارش در نگاه تماشاگران ماندگار شود. داستان سریال حول شخصیت شکیبه (آزیتا حاجیان) میچرخد، معلم امور تربیتی که تلاش میکند با صمیمیت و دلسوزی، به دانشآموزان نزدیک شود و مشکلاتشان را بشنود.
مدت زمان و ساختار روایی
یک فیلم سینمایی شروع، میانه و پایان مشخصی داره، در حالی که سریال های تلویزیونی اپیزودیکاند و شروع، میانه و پایان چندگانه هم براشون امکان پذیره. در نهایت، انتخاب برای دانلود فیلم و سریال به سلیقه شخصی و نوع داستانی که مخاطب به دنبال آن است بستگی دارد. هر دو رسانه، ابزارهای قدرتمندی برای سرگرمی، آموزش و الهامبخشی هستند.
این فیلم، با روایت صمیمی و ملموس خودش، تماشاگر را وارد دنیای این زن میکند؛ جایی که باید بین خواستهها، محدودیتها و واقعیتهای زندگی تعادل برقرار کند. مریلا زارعی با بازی درخشانش به شخصیت اصلی جان داده و باعث شده این نقش در ذهن مخاطب ماندگار شود. حضور قدرتمندش نه تنها جوایز زیادی برایش به همراه داشته، بلکه یکی از نقاط قوت اصلی فیلم هم محسوب میشود. بادیگارد، داستانی عمیق و احساسی را روایت میکند که در آن یک محافظ با مشکلاتی در زندگی شخصی و خانوادگی روبهرو میشود. در این فیلم پرویز پرستویی که نقش اصلی را ایفا میکند و مریلا زارعی نقش مکمل او است. او در نقش نرگس، همسر شخصیت اصلی بازی میکند و به طرز شگفتانگیزی احساسات پیچیدهای که یک زن در مواجهه با مشکلات خانوادگی و شغلی همسرش تجربه میکند، به تصویر میکشد.
شهره و داریوش در کنار دختر کوچکشان، زندگی عاشقانهای دارند اما ناگهان با تهدیدات خارجی روبهرو میشوند. این فیلم پر از لحظات احساسی و نفسگیر است، جایی که شهره تلاش میکند بین عشق به همسرش، حمایت از دخترش و حفظ آرامش خانوادش تعادل ایجاد کند. ماجرا وقتی به اوج میرسد که داریوش به خاطر شغلش، با خطراتی روبهرو شده که حتی به خانوادهاش هم سرایت میکند. در این فیلم میبینیم که چطور شهره با قدرت و عشق به همسرش در این مسیر پرچالش کمک میکند، حتی وقتی سایه ترور و تهدید روی زندگیشان سنگینی میکند. این فیلم، زنگ خطری برای همه خانوادهها بود و مخاطب را وادار میکرد به روابطش عمیقتر نگاه کند. زیر سقف دودی، داستانی عاطفی و تلخ از فاصلهای که ممکن است بین اعضای خانواده ایجاد شود، حتی وقتی هنوز در کنار هم هستند.
چرا سریال تاسیان توقیف شد؟ (تمام دلایل توقیف)
فیلمها برای تجربههای کوتاه و پرشور مناسبتر هستند، در حالی که سریالها برای کسانی که به دنبال داستانهای طولانی و پیچیده هستند، جذابترند. فیلمسازان مجبورند در مدت زمان محدود، شخصیتها را معرفی کرده و به مخاطب نشان دهند که چرا باید با آنها همذاتپنداری کند. مخاطب میتواند شاهد تکامل شخصیتها از ابتدا تا انتهای سریال باشد و با آنها ارتباط عمیقتری برقرار کند. همچنین، سریالها میتوانند به موضوعات پیچیده و چند لایه بپردازند که در فیلمها به دلیل محدودیت زمانی امکانپذیر نیست. گری رودز شرح می دهد که واژه مووی در ابتدا با شک و تردید توسط اصحاب رسانه و کارشناسان استفاده می شد.
بازیگر نقش شیرین در سریال تاسیان - بیوگرافی مهسا حجازی
اما این فقط آغاز ماجراست؛ جستوجوهای او برای یافتن حقیقت، او را به واقعیتهای پیچیده و تلخی هدایت میکند که نهتنها گذشته پدرش، بلکه مسیر زندگی خودش را نیز دگرگون میکند. این سریال، هم تصویری از چالشهای شغلی و شخصی پلیس جوان ارائه میدهد و هم داستانی تأثیرگذار از تلاش برای حقیقت و عدالت را روایت میکند. از طریق دانلود فیلمها و تماشای آن، میتوانیم به فرهنگها و جوامع مختلف سفر کنیم، تاریخ را از نو تجربه کنیم و به مسائل اجتماعی مهم پی ببریم. سینما، قدرت تغییر دادن دیدگاه ما را دارد و میتواند ما را به انسانهای بهتری تبدیل کند. فیلم، یک هنر است، یک زبان جهانی است که بدون نیاز به کلمات، میتواند احساسات و مفاهیم عمیقی را منتقل کند. هر فیلم، یک جهان کوچک است با قوانین خاص خود، با شخصیتهای منحصر به فرد و با داستانی که میتواند ما را به فکر فرو ببرد.
انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین مرکز آموزش و تولید فیلم کوتاه در کشور و متعلق به خانواده بزرگ فیلمسازان فیلم کوتاه در ایران است. در دهههای اخیر، برخی فیلمها با استفاده از فناوریهای آنالوگ ویدئو ضبط شدهاند که شبیه آنچه در تلویزیون استفاده میشود میباشند. تکنیکهای مدرن دوربینهای دیجیتال ویدئو نیز جای خود را باز نمودهاند.
احساساتی که در چهرهاش منعکس میشود، از درگیریهای ذهنی و احساسی یک زن در شرایط دشوار حکایت دارد. او به خوبی توانسته احوالات یک زنِ گرفتار میان عشق، حمایت و مسئولیتهای زندگی را به بیننده منتقل کند، بهگونهای که تماشاگر کاملاً با شخصیت نرگس همذاتپنداری میکند. این فیلم، با حضور بازیگرانی مثل بهرام رادان، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی و سعید پیردوست، یکی از آثار بهیادماندنی مسعود کیمیایی است. اگر به داستانهایی پر از جزئیات و احساس علاقه دارید، سربازهای جمعه یکی از همان فیلمهایی است که ارزش تماشا دارد. هر اپیزود یک سریال تلویزیونی از یک فیلم بلند کوتاه تره ، اما به نوشتن بیشتری در طول یک فصل یا کل سریال نیاز داره .
معمولاً یک فیلم از یک نوشتار اصلی یا یک سناریو طراحی شده، بازیگران حرفهای دارد و به طور کلی به عنوان یک اثر مستقل در نظر گرفته میشود. تمام رویدادهای اصلی داستان در دوره زمانی کوتاهتر از یک هفته تا چند سال رقم میخورند.اما سریالها، داستانهای بلندتری را معرفی میکنند و اغلب داستان را در چندین قسمت کوتاه روایت میکنند. معمولاً هر قسمت مدت زمانی حدود 30 تا 60 دقیقه دارد و پیچیدگیها و شخصیتهای مختلفی را در طول چندین فصل توسعه میدهد. یکی از تفاوتهای بنیادین فیلم و سریال در مدت زمان و ساختار روایی آنهاست. فیلمها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت میکنند.
بسیاری از فیلمسازان مستقل برای جلب توجه عموم به فیلم خود و فروش آن بروی جشنوارهها حساب میکنند. ابداع دوربینهای مصرفی کمکوردر در سال ۱۹۸۵ و از آن مهمتر به بازار آمدن ویدئوی دیجیتال کیفیت بالا در اوایل دهه ۱۹۹۰، موانع تکنولوژیکی تولید فیلم را تا حد زیادی کاهش دادند. در این راستا هزینههای مراحل تولید و پس از تولید نیز به نحو شایستهای کاهش یافتند؛ امروزه، تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری مربوط به مرحله پس از تولید را میتوان بر روی یک کامپیوتر شخصی نصب نمود. فناوریهایی مانند دی وی دی، اتصالات فایر وایر و سیستم غیرخطی ویرایش، همچنین نرمافزارهای حرفهای مانند ادوبی پریمیر و فاینال کات شرکت اپل و آی مووی، امر فیلمسازی را به صورتی کم هزینه میسر ساخته است.
البته چند سالی میشود که از رقیق بودن محتوا کاستند و گاهی آنقدر غلیظ نمودند که فیلم ترکی که هیچ، قسمتهای نه چندان جور فیلمهای فوقترکی هم کم آوردند. ولی درباره سریالها، تغییر نمایشدهنده عمده آن در سرتاسر جهان به چشم میخورد. در سالیان نه چندان دور، پلتفرمهای مجازی اصلا وجود خارجی نداشتند که بخواهند قد عَلَم بکنند ولی با گسترش اینترنت و دسترسی گسترده مردمها به آن، این پلتفرمها رونق گرفتند. در بررسیهایی اما نشان داده شده است که برخی مخاطبان سریالبین، چند قسمت را پشتسرهم میبینند و زمان خود را اینگونه تلف میکنند.
مجموعهٔ تلویزیونی یا سریال یا پیآیند برنامهای تلویزیونی است که بهصورت مجموعهای از داستانهای بههمپیوسته ساخته میشود تا هر شب یا هر هفته قسمتی از آنها پخش شود. کاربرد این نوع فیلم، نخستین بار در دهه ۴۰ از سوی برخی منتقدان سینما بویژه در بین نویسندگان روزنامه نگار رواج یافت و از آن پس به عنوان یکی از شناسه های سینمای ایران به کار گرفته شد. دریک اثر سینمایی،میزانسن ها،دکوپاژها، میزان نورپردازی، نوع گریم، نگاتیو ، نوع بازی کاراکترها و حتی مباحث منتقدان بسیار متفاوت از تله فیلم است از این رو منتقدان حرفه ای هنر هفتم، زیر بار نقد تله فیلم نمی روند. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «فوتبال برتر»، شامل درخواست اعلام زمان پخش مسابقات فوتبال و انتقاد از زمان نامناسب پخش و برخی گزارشهای جانبدارانه گزارشگران بوده است.
کپی برداری از سینمای آمریکا، هند، ترکیه و ایتالیا در فیلم فارسی یک امر متداول در بین کارگردانان شد و دختران و پسران روستایی در تولیدات آن روزها با پوشیدن لباسهای خارجی، تبدیل به تیپ های غربزده با کراوات و شلوار جین و موهای رنگ کرده شدند. منتقدان معتقد بودند،در فیلم فارسی تنها شخصیت ها و بازیگران با گویش فارسی تکلم می کنند و هیچ نشانه و اثری از فرهنگ و تمدن ایران در آن وجود ندارد به همین علت نیز آن را ˈفیلم فارسیˈ قلمداد می کردند. او در شب تولد همسرش، مانی پاشایی، با حوادثی رازآلود مواجه میشود؛ از جمله مفقود شدن یکی از همسایهها به نام مرجان. در این میان، سرگرد بهروز شریفی تحقیقات خود را آغاز میکند و متوجه ارتباط این ماجرا با پروندههای دیگر مفقودی میشود.
انواع فیلم و سریال
یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. این افتخارات و جوایز فقط بخشی از مسیر درخشان مریلا زارعی در سینما و تلویزیون ایران بوده که او را به یکی از محبوبترین و موفقترین بازیگران زن تبدیل کرده است. پدر کاوه، سلمان (حسین پاکدل) به دلیل بدهی سنگین هفت میلیاردی به زندان افتاده و کاوه برای نجات او مجبور میشود وارد بازی خطرناکی شود. او خودش را به کتایون (مریلا زارعی)، زنی ثروتمند اما پیچیده، واگذار میکند و همین اتفاق مسیر زندگیاش را کاملاً تغییر میدهد. از طرف دیگر، همتا که از رابطهاش با کاوه ناامید شده، گرفتار نقشههای اخگر (محمدرضا فروتن) میشود، مردی که بهدنبال طمع به داراییهای خانواده همتاست.
تلویزیون بدلیل ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت اما سینما راه خود را ادامه داد و با آثاری ماندگار توانست مخاطب خود را حفظ کند. سینما بدلیل رویکرد ساختاری، محل ظهور و بروز برخی ایده های فلسفی و فلسفه جامعه شناسی شده است در حالی که در تلویزیون این ایده ها باعث سرگردانی مخاطب می شود به همین دلیل نگاه روشنفکرانه در تلویزیون راه به جایی نمی برد و این ایده ها تنها در سینما قابل وانمایی است. با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا کند عنصر تاویل پذیری است که مختص سینمای فاخر است و این عنصر در برخی آثار سینمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید.
تفاوت فیلم و سریال چیست
فیلمها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند. عوامل دیداری سینما، نیاز به هیچ نوع ترجمهای ندارد و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک میبخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد بهخصوص اگر از تکنیکهای دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه میسازد، بهره جسته باشد. فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد. یکی از واقعیتهای جهانی سازی این است که استودیوهای بزرگ هالیوودی صاحب سینماهای زیادی در کشورهای دیگر هستند بنابراین میتوانند از فروش گیشههای بینالمللی خود به صورت مستقیم درآمد به دست بیاورند.
چگونه میشود مخاطب یک سریال را چندین و چندبار ببیند و حالش به هم نخورد؟ جواب آن اما اقبال عموم مردم به سریالهای مختار و جومونگ نیست، چون بحث خوشساختی با محتوای مورد بحث ما فرق میکند. محتوای داستانی سریالهای VOD ها، بسیار متفاوتتر از تلوزیون بود و نو که اومد به بازار، کهنه میشه دلآزار. خروج کارگران از کارخانهˈ را میتوان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب میشود. ویدیو کلیپ ها شامل اخبار, وقایع ورزشی, ویدیوهای تاریخی, موزیک ویدیوها, برنامه های تلویزیونی و ترایلر فیلم هاست. ویدیو فناوری الکترونیکی دریافت، ضبط، پردازش، ذخیره، انتقال و بازسازی تصاویر نامتحرک است که صحنههای متحرک را نمایش میدهد.
انیمیشن محدود روشی جهت افزایش تولید و کاهش هزینههای انیمیشن از طریق استفاده از میان برها در مراحل پردازش انیمیشن محسوب میگردد. ای به کار گرفته شد و سپس توسط هانا باربرا مرسوم (یا به اعتقاد برخی سوء استفاده) گردید که در مراحل بعد توسط استودیوهای دیگر بهعنوان کارتن اقتباس شده از سینما به تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت. فیلمسازی مستقل معمولاً در خارج از هالیوود و دیگر سیستمهای استودیویی انجام میشود. یک فیلم مستقل (یا فیلم هند و چین) فیلمی است که در ابتدا بدون برنامهریزی مالی و توزیع حمایت شده از سوی استودیوهای فیلمسازی عظیم ساخته میشود. خلاقیت، تجارت و دلایل تکنولوژیکی تماماً از عوامل رشد فیلمهای هند و چین در اواخر سده ۲۰ و اوایل سده ۲۱ به حساب میآیند.
تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. سازندگان می دانند که تلویزیون مخاطب عمومی از جمله کودک و نوجوان دارد. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند.
تفاوت سریال و فیلم در چیست؟
بهمن به خاطر فاصله احساسی بین خود و همسرش، با زنی به نام رعنا (بهنوش طباطبایی) رابطه دارد و از طرف دیگر، پسرش هم از مادرش فاصله گرفته است. خیلی خوبه که وقتی شروع به پیکربندی ساختار هر اپیزود می کنید، به اینکه میخواید هر یک از پرده ها چگونه به پایان برسند هم فکر کنید . در دنیای تلویزیون، نویسندگان میتونند بر همه چیز نفوذ داشته باشند ، از داستان هایی که گفته میشه گرفته تا نحوه ساخت دکورها.
هنوز در سینمای کوتاه ایده و فیلم جسورانه میبینیم
فیلمها معمولاً در سینماها اکران میشوند، در حالی که سریالها از طریق تلویزیون یا پلتفرمهای استریم پخش میشوند. علاوه براین به عنوان یک مخاطب این موضوع را بدانید که شما دانلود فیلم را یکباره انجام میدهید، اما دانلود سریال کامل ممکن است، ماهها و حتی سالها طول بکشد. این فیلم به داستان زندگی دو زن از طبقات مختلف اجتماعی میپردازد که تحت فشار قوانین و عرف جامعه، تجربیات متفاوتی دارند.
شکیبه با رفتارهای مثبت و حمایتیاش، نقش معلمی تأثیرگذار را به تصویر میکشد و همین موضوع باعث شد این شخصیت به یادماندنی شود. ۳ – فیلمنامه های تلویزیونی مجبور نیستند هر داستان رو فوراً گره گشایی کنند. در یک سریال ، هر قسمت به یک نتیجه گیری میرسه ، اما لازم نیست که کاملا منظم جمع بندی بشه . هر قسمت یک سریال تلویزیونی یا ۳۰ دقیقه یا ۶۰ دقیقه است ، تازه آگهی های تبلیغاتی هم هست ، در حالی که فیلم های بلند حداقل ۹۰ دقیقه زمان دارند. نوشتن یک قسمت از سریال تلویزیونی زمان کمتری میبره و در صفحات کمتری خلاصه میشه . دهههای ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی شاهد تغییرات در روش تولید و سبک فیلم بودند.
هالیوود جدید، موج جدید فرانسوی و ارتقاء فیلمهای فیلمسازان تحصیلکرده و مستقل؛ همه و همه از دگرگونیهایی بودند که فیلم، آنها را در نیمه دوم سده ۲۰ میلادی تجربه نمود. و مجددا با اسمهای جدید نقشهای فیلم، همان داستان را به مخاطب عرضه کردند و رفتند؟ مجددا خیر، نرفتند و هنوز هم که هنوز است، اینها سریال میسازند و محتوای سریال ترکی به مخاطب ارائه میدهند و نمیروند. ابتدای ورود VOD ها به زندگی مردم در اواخر دهه ۸۰ شمسی بود، جایی که CD ها حاکمیت بلامنازع انتقال اطلاعات را داشتند و حرفی از فلشها بر زبانها نبود. ماجرا زمانی پیچیدهتر میشود که کاوه و همتا، بعد از جدایی در یک مهمانی با هم روبهرو میشوند.
اما اولین حضور حرفهاش در دنیای هنر، در ۲۱ سالگی با سریال تلویزیونی «کارآگاه» بود. همان سال در فیلم سینمایی «پاتک» بازی کرد و خیلی زود توانست استعدادش را نشان دهد. مریلا با پشتکار و عشق به کارش، پلههای موفقیت را یکییکی بالا رفت و امروز نامش در کنار برترینهای سینمای ایران میدرخشد. فیلم «شیار ۱۴۳» داستان مادری را روایت میکند که سالها منتظر بازگشت پسرش از جنگ است. مریلا زارعی در این فیلم نقش «الفت»، مادری که در طول سالها با تمام امید و درد منتظر خبری از پسرش مانده، بازی کرده است.
این فیلم یکی از برجستهترین کارهای مریلا زارعی به حساب میآید که بابت آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. در کنار نمایش فیلمهای بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلمها جوایز خاص خودشان را هم میگیرند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشهها و داستانها را به صورت موجز بیان میکند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و...
در حال حاضر میتوان توالی پیشرونده تصاویر ثابت را به شکل نمایش اسلاید نمایش داد. نمایش فیلم همچنین با فناوری چند رسانه همگام گردیده و اغلب بهعنوان سند اولیه تاریخی مطرح میشود؛ ولی به هر حال، فیلمهای تاریخی مشکلاتی از باب حفظ و نگهداری دارند که در این راستا، صنعت سینما در حال کشف روشهای زیادی است. اکثر فیلمهای ضبط شده بر روی نوار نیترات سلولز بروی فیلمهای مدرن و ایمن کپی گردیدند. برخی استودیوها جهت حفظ فیلمهای رنگی از شیوه جداسازی کلی استفاده مینمایند. در این روش سه نگاتیو سیاه و سفید که هر کدام در معرض گذراندن نور از فیلترهای رنگی قرمز، سبز و آبی (لزوماً یک روش معکوس پردازش تکنیکالر) قرار میگیرند.
استیفن فالوز در یک مطالعهآماری نشان می دهد که میزان جست و جوی این واژه در مقایسه با فیلم در آمریکا واروپا تفاوتی معنادار دارد. (تصویر شماره 1) او در نتیجه گیری مقاله خود ادعا میکند در حالی که افراد فعال در حوزه صنعت سینما اعم از دانشگاهیان و هنرمندان وفعالان سینمایی بیشتر از واژه فیلم استفاده می کنند، مردم عادی در آمریکا بیشتر ازواژه مووی استفاده می کنند. در واقع می توان گفت واژه «مووی» مدل آمریکایی شده«فیلم» است که ناظر به بخش تفریحات آمریکایی از این هنر است. فالوز در انتهایمقاله خود به نقل از یک کارتونیست می گوید «تفاوت مووی و فیلم در این است که اولیتا مرز مرگ پیش می رود تا یک لحظه شما را کسل نکند، اما دومی حتی در مقابل یک لحظهسرگرم کردن شما مقاومت می کند.».
نظریهای که تاریخ حیات را بازنویسی میکند؛ آیا زمین روزگاری بنفش بود؟
همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده ، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما ، این وسیله سمعی و بصری جذاب ، بزرگترین کارکردش در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و... و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است. سینما در اصل واژه ای است یونانی به معنای حرکت ، اما در اصطلاح ، سینما ، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک ، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می کند. سریالها اساساً برمبنای پنهان کردن داستان استوار هستند، تا بتوانند با این کار مخاطبان خود را ـ که بهصورت فصلی و دورهای این مجموعه را تماشا میکنند ـ حفظ کنند. اگر چه برخی از فیلم های سینمایی با رویکرد طنز، از نظر محتوا و مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخی از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت.
در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012). کارگردان فیلم انیمیشن و زنده می تواند به کمک شناختِ عناصر و تمهیدات خاص هر دورسانه، در تر یکب با تخیل خلاقانه خود، بر امکانات بیانی هر دو رسانه بیفزاید. در بُعد تولید، مهم ترین وظیفهکارگردان، فراهم آوردن شرایطی است که گروه تولید بتواند تمامی تخصص و خلاقیت خود را هم سو باا...
همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند. فیلمهای تلویزیونی معمولاً در شبکههای بزرگ به صورت زمانبندی شده پخش میشوند. این مجموعه نمایش خانگی به نویسندگی مهدی شیرزاد، سروش چیتساز و سیروان صلواتی است و کارگردانی و تهیهکنندگی سریال «نوبت لیلی» را روحالله حجازی به عهده گرفته و این سریال اولین تجربه سریالسازی حجازی به حساب میآید.
این فیلم به یکی از یادگاریهای سینمای ایران تبدیل شد و مریلا زارعی را بیشتر از پیش در دل مخاطبان جا انداخت. دوازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلمکوتاه، با اکران و بررسی فیلمهای «وضعیت آرام»، «تحت فشار»، «مریضخانه مرکزی» و «ناکاوت» در سینما بهمن تهران برگزار شد. آنها میتوانند احساسات قوی را در مخاطب برانگیزند، اما این احساسات معمولاً پس از پایان فیلم فروکش میکنند. سریالها، به دلیل مدت زمان طولانیتری که با مخاطب سپری میکنند، میتوانند تأثیر عمیقتری بر او بگذارند. سریالها همچنین میتوانند بر فرهنگ عامه تأثیرگذار باشند و به ایجاد ترندها و گفتگوهای اجتماعی کمک کنند. به صورت کلی ساخت تمام فیلمها برای نمایش در سینما تئاترها انجام میگیرد.
{ربیعی: مازوتسوزی در سه نیروگاه کشور متوقف شد
|}نگاه ایرانی – اسلامی به سینما نیز باعث شد سینمایی ملی درایران قد علم کند که در این نگاه، سینما به یک اثر هنری، تمدنی عظیم مد نظر فیلم سازان قرار گرفت که روایتی از تمدن سازی سینمای ایرانی محسوب می شود. بر اساس استانداردهای جهانی،فیلم های تلویزیونی بیشتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که یک اثر سینمایی حس تاویل پذیری را در مخاطبان برمی انگیزد و برای سرگرمی خلق نمی شود. اما این جدولتنها یک معیار دسته بندی است و مشخص نمی کند که ویژگی های فنی و تولیدی اینمحصولات چیست.
معمولا سریال های نمایش خانگی بصورت هفتگی منتشر میشود و سریال های تلوزیون بصورت هر شب یک قسمت. برخی از کاربران به دلیل اینکه انتظار قسمت های بعدی را نکشند، علاقمند به تماشای سریال های تمام شده هستند. ما در مقاله ای بهترین سریال هایی که تمام قسمت های آنها منتشر شده را فهرست کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. به گزارش ایرنا،سینما اکنون در عرصه جهانی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است و کارگردانان باید از این زبان مشترک برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند.
در پایان سده ۲۰ و در آستانه ورود به سده ۲۱ میلادی، فناوری دیجیتال و استفاده از رایانهها، انقلابی در روش تهیه، پخش و نمایش فیلم پدیدآورد. استفاده از رایانهها برای ساختن جلوههای ویژه، پویانماییهای پیچیده و ضبط و پخش صدا نزدیک به واقعیت صحنه، دگرگونیهای فراوانی را سبب شد. فیلم های ایرانی نیز محبوبیت زیادی در ایران دارند و اگر به دنبال تماشای فیلم ایرانی جدید هستید میتوانید روی لینک کلیک کنید. فیلم های ایرانی نیز در بعضی موارد مورد استقبال جهانی قرار میگیرند و در سینما های کشور های خارجی نیز اکران میشوند. اگر علاقمند به دنبال کردن فیلم های سینمایی جدید هستید، ما در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های جدید دنیا را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. 1 – فضای سینمایی ، دو بعدی است و تصاویری خلق می کند که به اصطلا ح عمق ندارند.
نمایش فیلمها به مانند سابق، در سینماهاست و استقبالهایی کموبیش پرشوری از برخی فیلمها صورت میگیرد. اگر علاقمند به تماشای بهترین سریال های ایرانی هستید، در مقاله ای سریال هایی که بیشترین نمرات آیامدیبی را کسب کرده اند را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم این فهرست را از دست ندهید. در حال حاضر افزایش سریع و نفوذ ویدیو کلیپ در میان مردم سبب شده شبکه ها و کانل هایی برای پخش و یا نگهداری ویدیو کلیپ ها بوجود آورد که هم از نظر تبلیغاتی, رساندن مستقیم پیام و سریعتر بودن به نفع بسیاری از شرکت ها می باشد.
همانطور که در مقدمه گفتیم، مهمترین تفاوت فیلم و سریال در تعداد قسمت ها و مدت زمان هر قسمت است. با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر... مریلا زارعی در این سریال با بازی جذاب و متفاوتش در نقش یکی از شخصیتهای اصلی، توانسته توجه مخاطبان را جلب کند و به خوبی در کنار دیگر بازیگران خود را نشان دهد. مریلا زارعی، بازیگر دوستداشتنی و محبوب سینمای ایران، متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۳ در تهران است، اما اصالت اصفهانی دارد.
سربازهای جمعه، داستان چند سرباز را روایت میکند که یک روز جمعه به همراه گروهبانشان به شهر میآیند، اما این گردش کوتاه خیلی زود به ماجراهایی پیچیده و دردسرساز تبدیل میشود. اینا رو زودتر از موعد انجام بدید و داستانتون رو به درستی بر اساس اونا پیاده کنید ، نه اینکه در پایان هر پرده فقط به خاطر هیجان داستان، یک پیچش داستانی ( Twist) ایجاد کنید. نویسندگان تلویزیون میتونند کارها رو آهسته پیش ببرند، پایان هر قسمت رو طوری بنویسند که برای بیننده هیجان انگیز باشه ، و اجازه بدن داستان در طول زمان توسعه پیدا کنه . این سریالها نیز مانند سریالهای ویدئویی هستند با این تفاوت که به صورت اینترنتی منتشر میشوند.سریالهای اینترنتی با کیفیت WEB-DL در سایتهای اینترنتی آپلود میشوند. از منظر خلاقیت، جلب حمایت استودیوها برای فیلمهای آزمایشی بسیار دشوار است.
سید فیلد مدرس فیلمنامهنویسی معتقد است فیلمنامه سینمایی باید صد و بیست صفحه باشد؛ و بر همین اساس فرمولی را برای ساختار این نوع از فیلمنامه ارائه داده است. اما کم نیستند فیلمهایی که زمانی حدود نود دقیقه (معادل نود صفحه) دارند. اما به هر حال فیلمنامه سینمایی از نظر زمانی بیشتر از هفتاد دقیقه است. در حالی که از لحاظ ساختاری نیز بر خلاف فیلمنامه کوتاه از موضوعی فرعی که رابطهای تنگاتنگ با موضوع اصلی دارد، بهره میجوید. این موضوع یا داستان فرعی کمک میکند که موضوع اصلی بهتر معنا یابد و گیراتر و پررنگتر جلوه نماید.
سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنوارههای متعدد و شبکههای هنری تلویزیونها به حیات خود ادامه میدهد. تصاویر متحرک تا پایان سدهٔ ۱۹ میلادی، تنها بهعنوان هنر دیداری به حساب میآمدند. در این دوره فیلمهایی به صورت صحنهٔ دنبالهدار ساخته شدند که در مجموع یک داستان را نقل میکردند. سپس این صحنهها جای خود را به صحنههای چندگانه از زوایا و ابعاد متفاوت دادند.
کارگردانی و دکوپاژ این دو فیلم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.کارگردان فیلم باید به رسانه ای که فیلم را برای آن می سازد توجه کند. صفحه تلویزیون، استفاده بیشتر از نماهای بسته و به دلیل شرایط تماشا، استفاد? دکوپاژ فیلم های تلویزیونی متکی بر بازیگر است تا عناصر دیگر صحنه، به این جهت شیوه ی چیدمان بصری در جهت هر چه بهتر دیده شدن کاراکترهای فیلم است.
«دبیرستان خضرا» هنوز هم برای بسیاری از مخاطبان آن دوره، یادآور خاطراتی شیرین و داستانهایی نزدیک به واقعیت زندگی است. تله فیلمها فیلمهایی هستند که مخصوص پخش از شبکههای تلویزیونی ساخته میشوند و یک شبکه تلویزیونی هزینههای تولید آن را به عهده میگیرد.در تله فیلم به موضوع، بیشتر از جلوههای تصویری اهمیت داده میشود و بودجه آن بسیار محدود است. از لحاظ کاری، بودجههای سنگین استودیوهای فیلمسازی نیز آنها را به سوی انتخابهای محافظهکارانه در مسائل مربوط به پخش و گزینش عوامل سوق میدهد. این مشکل با در نظر گرفتن مسائل مشارکتی شرکتها نیز بیشتر تشدید میگردد. مسئلهٔ مورد مناقشه آن است که منتقدان روزنامهای فیلم را باید مرورگر فیلم نامیده و منتقدان واقعی فیلم آنهایی هستند که به صورت آکادمیک به نقد فیلم میپردازند. این روش فکری را معمولاً به نام نظریه فیلم یا مطالعات فیلم میشناسند و از ابتدای دهه شصت شمسی بنیانگذاران ماهنامه سینمایی فیلم در ایران سعی داشتند تا به صورت حرفه ای به آموزش آکادمیک مفاهیم سینمایی بپردازند و با این کار جوانان بسیاری تربیت شدند.
این ویژگی به فیلمها اجازه میدهد تا بر نقاط عطف داستان تمرکز کرده و تأثیرگذاری احساسی عمیقتری بر مخاطب بگذارند. از سوی دیگر، سریالها با ساختار آزادتر و روایتهای چند فصل، فرصت بیشتری برای توسعه شخصیتها، ایجاد دنیای پیچیده و پرداختن به موضوعات متنوع را دارند. سریالها، با ایجاد ارتباط عمیق بین مخاطب و شخصیتها، میتوانند تأثیرگذاری پایدارتری بر مخاطب بگذارند و حتی به بخشی از زندگی روزمره او تبدیل شوند. فیلم و سریال دو نوع رسانه تفریحی هستند که به ترتیب از طریق فیلمها و قسمتهای متوالی در تلویزیون یا پلتفرمهای استریمینگ به ما عرضه میشوند. اصلیترین تفاوت بین فیلم و سریال معمولاً در مدت زمان داستانی آنها و شیوه ارائه داستان است.فیلمها، غالباً در یک یا دو ساعت مدت زمانی روایت میشوند و دارای یک داستان کامل است.
فیلمها همچنین نیازمند صرف هزینههای سنگین روشنائی و تجهیزات مربوط به مرحله پس تولید هستند. این روند تفاوت ادامه داشت تا کارگردانها و نویسندگانی، آمدند و با بیل، محتوای رقیقشده سریالهای ترکی را ریختند داخل سریالها و کمی زیر شعله را زیاد کردند و با مقداری بازیگر معروف و بازیگر حاشیهای، چاشنی فیلم را لذتبخش کردند و خوب فروش کردند و رفتند؟ خیر، نرفتند. ضبط سریال ها بصورت پیاپی و بدون وقفه انجام میشود و هر قسمت بصورت مجزا ضبط نمیشود به همین دلیل داستان کل سریال معمولا یک داستان بلند است که در هر قسمت بخشی از آن را میبینیم و باید منتظر انتشار قسمت های بعدی باشیم.
{افسردگی پنهان زنگ خطری که نباید نادیده بگیرید
|}یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود میآید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر میکند. معمولا فیلم ها حدود 2 ساعت زمان دارند و سریال ها هر قسمت آنها کمتر از 1 ساعت است. سریال ها زمان انتشار قسمت های بعدی آنها مشخص است و معمولا تمام قسمت ها بصورت پیاپی منتشر میشوند. صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعهی فرهنگ محسوب میشود، توسعهی صنعت سینما نیازمند شناخت ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در این راستا لازم است عوامل تعیین-کنندهی تقاضای فیلم سینمایی، تعیین شده و حساسیت متغیرهای مؤثر آن بررسی شود.
تئوریهای کلاسیک فیلم چهارچوبی ساختاری در خصوص موضوعات کلاسیک تکنیکهای داستان سرائی، دایجشیز، قوانین سینما، «تصویر»، دسته، فردیت و تألیف فراهم میآورد. اکثر تجزیه و تحلیلهای جدید به مسائلی از قبیل روش تحلیل روانی تئوری فیلم، ساختارگرایی تئوری فیلم، تئوری زن سالاری فیلم و دیگر موارد مشابه توجه نشان دادهاند. فیلم های سینمایی معمولا ابتدا به روی پرده سینما میروند و پس از آن بصورت اکران آنلاین، در پلتفرم های پخش فیلم و سریال به فروش میرسند و در نهایت نسخه دیجیتالی آنها منتشر میشود اما سریال ها از روز اول انتشار نسخه دیجیتالی آنها در دسترس هستند. به همین دلیل برخی از فیلم های سینمایی ابتدا بصورت پرده ای منتشر میشوند که کیفیت پایینی دارند و از روی پرده سینمایی بصورت مخفیانه تصویر برداری شده اند.
فناوری ویدئو ابتدا برای سامانههای تلویزیونی گسترش یافت ولی پس از آن برای فراهم آوردن امکان نگاشت به صرفه، در فرمتهای گوناگون گسترش یافت. همچنین میتوان ویدئو را از راه اینترنت به شکل فیلم از نمایشگر رایانه دید. این فیلم پر از حس وطنپرستی، عشق خانوادگی و فداکاری است و تماشاگر را با خود تا لحظه آخر همراه میکند. شیرین، زن خانهداری که سالها با عشق برای خانوادهاش تلاش کرده، متوجه میشود که دیگر جایی در قلب بهمن و حتی پسرش ندارد.
امروزه با توسعه تکنولوژیهای نوین الکترونیکی، دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد و تولید و تکثیر فیلم به صورت دی وی دی یا سی دی جهت معرفی به بینندگان و فروش آنها نیست. با کمک سیستمهای مشابه چاپ بنابر تقاضا کتاب، نسخه سی دی یا دی وی دی فیلم به محض سفارش آن در وب سایتهای مخصوص فروش فیلم مانند آمازون تولید و به آدرس خریداران ارسال میگردد. بدین ترتیب دیگر نیازی به اتلاف تعداد زیاد سی دی و دی وی دی و فضای نگهداری برای آنها نبوده، همچنین در صورت وجود اشکالات موردی این محصولات بدون صرف هزینه خاصی و در زمان کوتاه قابل اصلاح میباشد. به تازگی امکان معرفی و توزیع فیلمهای ایرانی نیز با این روش توسط شرکت آمازون فراهم گردیده است. نظریه فیلم در جستجوی بسط مفاهیم مختصر و سیستماتیک که بر مطالعه فیلم/سینما بهعنوان یک هنر دلالت دارند، است.
همچنین کیفیت و اهمیت تدوین در فیلم تلویزیونی نسبت به فیلم سینمایی بیشتر است. فیلم های تلویزیونی متکی بر تدوین است و از میزانسن بلند و عمق میدان دوری می کنند تا ریتم مناسب و عناصر تصویری به بهترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل شوند. حال این موضوع را بدانید که فیلمها و سریالها، هر دو به عنوان رسانههای بصری، داستانها را روایت میکنند و مخاطب را به دنیای خیال میبرند. با این حال، تفاوتهای اساسی در ساختار، روایت، مدت زمان، شخصیتپردازی، جهانسازی و تأثیرگذاری آنها بر مخاطب وجود دارد. فیلمها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت میکنند و پایانبندی آنها اغلب قطعی و مشخص است.
فیلم مفت بر بلیط