دریافت آدرس با &

دریافت آدرس با عملگر & در زبان C

در زبان برنامه‌نویسی C، عملگر & یکی از ابزارهای اساسی برای کار با حافظه و اشاره‌گرها است. این عملگر به شما امکان می‌دهد تا آدرس خانه حافظه یک متغیر را به دست آورید، که پایه و اساس مفاهیم پیشرفته‌تری مانند اشاره‌گرها و تخصیص پویای حافظه است.

درک صحیح عملگر & اولین گام برای تسلط بر مفاهیم اشاره‌گرها و مدیریت حافظه در زبان C است.

کاربردهای اصلی عملگر &

  • دریافت آدرس حافظه متغیرها
  • ارسال آرگومان‌ها به توابع به صورت ارجاع (Pass by Reference)
  • ایجاد و مدیریت اشاره‌گرها
  • کار با آرایه‌ها و ساختارهای داده پیچیده
عنوان توضیح مثال
دریافت آدرس آدرس متغیر در حافظه را برمی‌گرداند int x; &x;
ارجاع به تابع ارسال آدرس متغیر به جای مقدار آن func(&var);

مثال عملی استفاده از &

در مثال زیر نحوه استفاده از عملگر & برای دریافت آدرس یک متغیر و کار با اشاره‌گرها را مشاهده می‌کنید:

int main() {
    int num = 10;
    int *ptr = # // ذخیره آدرس num در اشاره‌گر
    
    printf("مقدار num: %d\n", num);
    printf("آدرس num: %p\n", &num);
    printf("مقدار از طریق اشاره‌گر: %d\n", *ptr);
    
    return 0;
}

برای یادگیری عمیق‌تر درباره اشاره‌گرها و کاربرد عملگر & می‌توانید اینجا را انتخاب نمایید تا به آموزش جامع‌تری دسترسی پیدا کنید.


نکات مهم هنگام استفاده از &

  1. همیشه قبل از استفاده از اشاره‌گرها، مطمئن شوید آدرس معتبری به آن‌ها اختصاص داده‌اید
  2. عملگر & فقط روی متغیرها کار می‌کند و روی مقادیر ثابت (مثل 5 یا 'a') قابل استفاده نیست
  3. آدرس‌های دریافتی را می‌توان در اشاره‌گرها ذخیره کرد
  4. استفاده نادرست از & می‌تواند منجر به خطاهای حافظه شود

عملگر & در کنار عملگر * (دِرِفرنس) اساس کار با حافظه در زبان C را تشکیل می‌دهند. تسلط بر این دو عملگر برای نوشتن برنامه‌های کارآمد و بهینه ضروری است.